دولت افزایش تعرفه واردات 800 قلم کالا را نپذیرفت

دولت با طرح نعمت‌زاده برای افزایش تعرفه‌ها مخالفت کرد

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مشکلات تولید کنندگان داخلی گفت: وزیر صنعت با همین استدلالها و برای حمایت از تولید خواستار افزایش تعرفه ۸۰۰ قلم کالا که نمونه مشابه داخلی داشتند شد، اما با مخالفت دولت روبرو شد.
به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با تسنیم؛  با بیان اینکه برای رونق تولید داخلی و در نهایت افزایش اشتغال بایستی با روند واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند مقابله شود، تاکید کرد: برای تحقق این منظور ابتدا بایستی شرایط رقابت برای تولید کننده داخلی و خارجی را یکسان کرد، چراکه امروز این دو در شرایط برابر رقابت نمی‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: موضوعاتی مثل اختلاف ۲۳ درصدی نرخ سود وام بانکی، حق بیمه‌های سنگین داخلی، زمان بالای  ترخیص کالا ازگمرکات، بهره مندی از جوایز صادراتی ۱۴ درصدی و همچنین تشریفات پرشمار واردات و صادرات  از جمله شرایط نامتوازن رقابت تولید کننده داخلی و خارجی می‌باشد.
مصری ادامه داد، وقتی که تولید کننده داخلی اقدام به اخذ تسهیلات می‌کند بایستی ۲۵ درصد سود بدهد اما تولید کننده خارجی بهره ۲درصدی پرداخت می‌کند که همین جا تولید کننده خارجی ۲۳ بر صفر از تولید کننده داخلی جلو افتاده است، این موضوع نکته ساده‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد.
به گفته مصری، در شرایطی که تولید کننده داخلی با ۴۰ امتیاز از رقیب خارجی عقب افتاده است،  افزایش تعرفه‌های وارداتی یکی از بهترین مسیرها برای مقابله با واردات انبوه کالای خارجی است و دست اندر کاران باید برای اجرای  آن چاره‌اندیشی کنند.
عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تاکید کرد:  بعضا دیده می‌شود که در مورد برخی کالاها، تولید کننده داخلی اقدام به تولید کالا کرده است اما با شرایط سختی که به آن اشاره شد رو به رو شده و از سوی دیگر می‌بینیم که انبوه کالای مشابه خارجی نیز در دسترس مصرف کننده قرار گرفته است، با این شرایط واضح است که تولید داخل زمین می‌خورد.
این نماینده مجلس با اشاره به  اینکه وزیر صنعت با همین استدلالها اقدام به ارائه لیست ۸۰۰ قلمی کالاهایی که نمونه مشابه داخلی برای آنها وجود دارد کرد، گفت: دولت با دلایلی که هنوز اعلام نشده با افزایش تعرفه این کالاها مخالفت کرده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *